4 дни в Стокхолм в пари

Понеже ми липсва Канада, да се чудиш защо, бях си намислила да ходя да видя Теди, но той каза, че не иска. Парите, които щях да изхарча сама до Канада реших да изхарчим цялото семейство на по-близка дестинация, но също толкова скъпа и студена. Така, еднодневната междусрочна ваканция я направих едноседмична и се метнахме към братска Швеция. Билети с Wizz air директен полет. Самолетните билети в двете посоки за 4мата бяха 256лв. Нали се сещате, че нискотарифните компании кацат на най-скапаното място в нищото и възможно най-далеч от там, където искаш да отидеш. В случая летище Скавста до град Нюшопинг, така се произнася, но се пише нещо съвсем друго. Полета е 3 часа и малко, но нали знаете, че за мен точно тази дължина на полет е отвратителна, третия час ми е мъчителен и нямам търпение да сляза. Виж, 8часа полет не са ми проблем. Както и да е. Има шатъли от летището до Стокхолм. Изцяло са съобразени с полетите и са супер удобни, обаче не трябва да се мотаеш много, че няма да те чака. 120км са до Стокхолм, около час и половина. Аз обаче, заради мъчителния полет за мен, реших да го направя по-сложно, за да се разтъпчем, хапнем и пием кафе, предвид и че е безумно ранен полет и кацнахме в 9ч. сутринта. Първо пих кафе на летището естествено. След това хванахме автобус до града Нюшопинг с цел да се поразходим, но нищо такова не направихме, а се забихме в първото кафене предвид гадния вятър и произтичащия студ от това. Билета е около 2 евро, Тони с намаление, а Тина безплатно/ до 8г./, общо 15лева. Града е на 7км от летището. След като се свестихме отидохме да хванем влак до Стокхолм. Влак има на всеки час. Билети се купуват онлайн през приложение или там в нещо като кафене. Шведите са мили и говорят английски и докато една жена ме упътваше кое приложение да сваля и да купя билети, Айвънчо като много отворен и олд скул отишъл и купил. Това ни излезе 20 лева по-скъпо, защото не слуша жена си. Запомнете, че в Швеция почти за всичко, ако платиш онлайн е малко по-евтино. В случая ни излезе 550 крони, по 120 за децата и 155 за нас, или 95 лева.

Влакът ни достави на Централна гара или T Centralen. Това е отправната точка за навсякъде. Добра локация и за настаняване, тъй като много неща са на пешеходно разстояние. Но и скъпо. Гледах за настаняване в Стария град и като за нас нещо би било около 300-400 евро на вечер.Има и по-евтини варианти като хостели, може и на лодка да се спи, но са с обща баня. Също трябва да се внимава, ако хотел е странно евтин, то това може да е, защото стаята няма прозорец. Не знам защо изобщо съществуват такива стаи, но са факт. Аз не мисля, че бих издържала и предвид, че е зима и няма да се движим пеша реших да наема някъде си по чукарите. Е, не е по чукарите, на 30 мин от Централна гара и е някакво предградие. Там си се почувствах като в Канада, едно към едно си изглежда. Но преди това трябваше да си купим карти за градския транспорт, като разбира се бях проверила, че важат и до нашето село. Пак може онлайн или на каса. Както знаете, всички тези плащания стават само с карта, не може кеш. И единичен билет да искаш, само с карат. Ние взехме карта за 72 часа. 350 крони на възрастен, 220 за Тони и Тина безплатно. Общо 163 лева за три дни градски транспорт. Децата до 8 години са безплатно, а през уикендите и официалните празници и безплатно до 16г. Ако си купите картата онлайн ще ви е 4 лева по-евтино, защото толкова струва самата карта, а онлайн просто ще си я свалите на телефона. Картата важи за всичко, метро, автобус, трамвай и корабчета, които се водят градски транспорт. Така може да се спести от специален тур с лодка и да си пърпориш между островите с лодките на градския. Да, има и през зимата, макар да не ми е ясно ледоразбивач ли минава преди това.

Така, стигнахме в нашата къщичка. Не знам дали имаше и 30 квадрата, но много уютна и нещото, което наклони везните за нея е собствената сауна, която ми идваше много добре след дългите ходения в студа. Тина също я пробва и много ѝ хареса. Груба грешка, сега иска да я водя по спа. Е, нея я вкарах за 5 минути и то на 60 градуса, че ме беше страх. Къщичката беше 104 Е на вечер или общо за три нощувки платих 605 лева.

Музеите. Има около 80 музея в този град, кои от кои по-интересни. Най-важния разбира се, Junibacken с Вила Вилекула. Там цените за билетите варират според деня, сезона или там както са си решили, например на празници е по-скъпо. Може да си резервираш билет онлайн, но да го платиш на място и ще е малко по-евтино. Децата до 2г. са безплатно. На нас два билета за деца и два за възрастни ни излезнаха 690 крони, или около 119 лева. Музей Васа-до 18г. безплатно, та за нас двамата платихме 380 крони или 65 лева. Музей на технологиите- до 6г. безплатно. Не е учудващо, че имаше доста групи от детски градини. Общо за 4мата 118 лева. Музей на Модерното изкуство-52 лева, децата до 18г. безплатно. Има и 15 музея, които са безплатни, но не ги знам, та си ги търсете сами. Гледахме каквото гледахме и се наложи да си ходим. От Централната гара хванахме шатъла Flygbussarna до летището. Както казах, те са съобразени с полетите, та е хубаво да се провери в кои часове са. Ние се мотахме цял ден из Стокхолм и хванахме този в 17:40 и пристигнахме в 19ч. Струваше ни 538 крони на възрастен, 229 за Тони и Тина безплатно/пак до 8г/,общо 133лв. Малко повече от онова упражнение с влака и супер удобно. Но при хубаво време за разходки бих избрала влака и в двете посоки. Хотела на летището ни струваше 230 лева с включена закуска. Има и по-евтини стаи с обща баня.

Като цяло, транспорта от и до Стокхолм, транспорта там и настаняване за 4мата за 4 ни излезнаха 1500лева. Музеи и ядене и пиене още 1000 лева.

Цените по заведения не са приятни. Ние ядохме само по музеите и разни кафенета и веднъж пазарувахме от супер. Вечер не сме ходили по ресторанти. Сандвич е около 14 лева, бира около 10 лева, 2 палачинки 10 лева. Пицата е около 15 лева, но шведската пица определено е гадна. На много места има обедни менюта и не е скъпо тогава, също и по азиатските ресторанти. Кафе еспресо или гадорията филтърно кафе е около 5 лева, но филтърното може да си доливаш. Нещото, което много ми хареса, а в България адски ме дразни е водата. Знаете, че ненавиждам да си купувам вода, а в Швеция е безплатна. Като цяло кафенетата са на полусамообслужване, сам си сипваш кафе и вода. Не съм сигурна как се нарича и ще го нарека диспенсъри и си е все едно вода от чешмата. В музеите съвсем спокойно можеш да отидеш в кафенето да пиеш вода или да си напълниш бутилката без да си купуваш нищо. Та, за 4 дни не сме дали и стотинка за вода. Самите кафенета всички са много приятни и не зная защо, но лалетата са честа гледка в декорацията.

Макар и през зимата, Швеция ни хареса. Със сигурност през лятото е много по-приятно и могат да се видят много повече неща. През февруари се съмва към 7:30 и започва да се стъмва в 16ч. За съжаление точно открих тази дестинация и полетите от София спират от април и няма да има директен полет. Като заключение, Швеция е идеална дестинация за посещение с деца, ама гледайте да е малко по-топло.